پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230380
۲۰۲۱ با ايران مذاکره نکنيد؛ در موضع قدرت است
تاریخ انتشار : 1399/07/19 08:53:07
نمایش : 1484
يک روزنامه سعودي با انعکاس نگراني چند کشور عربي از بازگشت نفت ايران به بازار در نتيجه هرگونه عقب‌نشيني آمريکا، هشدار داد، واشنگتن نبايد در سال ۲۰۲۱ با ايران وارد مذاکره شود چون ايران در موضع قدرت است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، روزنامه سعودي «العرب» چاپ لندن، روز پنجشنبه (هفدهم مهر) در يادداشتي، به آمريکا درباره مذاکره با ايران هشدار داد و نوشت، ايران سال ۲۰۲۱ در موضع قدرت قرار دارد.

العرب با تيتر «۲۰۲۱ براي امضاي توافق هسته‌اي جديد با ايران مناسب نيست؛ ايران در موضع قدرت است»، در ابتداي يادداشت نوشت، «اگر رئيس کاخ سفيد، اصرار داشته باشد که تهران را به بازگشت به ميز مذاکره متقاعد کند و در مقابلش، تحريم صادرات نفت آن را کاهش دهد، ايران در سال ۲۰۲۱ در موضع قدرت خواهد بود».
 
العرب ادامه داد، «تحليلگران مي‌گويند، فارغ از اينکه در سوم نوامبر چه کسي رئيس جمهور آمريکا مي‌شود، سال آينده [۲۰۲۱] براي امضاي توافق هسته‌اي جديد با ايران يا حتي براي کاهش محدوديت‌هاي اقتصادي بدون موافقت همسايگانش مناسب نيست؛ ناظران سياسي مي‌گويند هر دو نامزد، بشدت دنبال رسيدن سريع به سازشي با تهران هستند. ترامپ افتخار مي‌کند که مي‌تواند  مذاکره کند و طي چهار هفته به توافق برسد و بايدن هم مايل به کسب پيشرفتي در اهدافش در حوزه سياست خارجي از طريق صد روز نخست حضورش در کاخ سفيد است».
 
العرب نوشت: هر دو (ترامپ و بايدن) متعهد شده‌اند که پرونده تعامل با جمهوري اسلامي را در اولويت قرار مي‌دهند. بايدن با برخي ملاحظات تمايل به بازگشت به توافق هسته‌اي ۲۰۱۵ دارد و ترامپ هم دنبال توافقي جديد و سرسخت‌تر که شامل [موضوعاتي مثل] دخالت‌هاي منطقه‌اي و برنامه موشک‌هاي بالستيک ايران شود. در هر دو حالت [رئيس جمهور شدن بايدن يا ترامپ]، احتمال زياد، مشوّق اول براي ايران، کاهش تحريم نفتي است. اما حقيقت دردناکي هست که هيچ يک از اين دو به آن توجه نکرده‌اند و آن بازار جهاني نفت و بخصوص [اوضاع اقتصادي] کشورهاي عربي خليج [فارس] است که براي بازگشت نفت ايران آماده نيستند». «حتي اگر آمريکا در تلاش‌ها براي رسيدن به توافق با ايران در ابتداي سال ۲۰۲۱ سرعت‌عمل به خرج بدهد، کشورهاي عربي خليج [فارس] هزينه‌هايي را که در نتيجه بحران سال ۲۰۲۰،‌ جنگ نفتي روسيه و عربستان سعودي و در پي بحران ويروس کرونا متحمل شدند، به حساب خواهند آورد».
 
به نوشته العرب، «خوش‌بينانه‌ترين پيش‌بيني‌ها از قيمت نفت که معتقد است واکسن کرونا در آمريکا اواخر سال ۲۰۲۰ به بازار مي‌آيد، قيمت نفت براي اواخر سال ۲۰۲۱ را ۶۵ دلار پيش‌بيني مي‌کند. اين قيمت حتي از نرخ توازن (برابري هزينه و درآمد هر بشکه) هم براي کشورهاي خليج [فارس] کمتر است حتي اگر سخت‌ترين بودجه‌هاي رياضتي را در پيش بگيرند.»
 
به نوشته اين روزنامه سعودي «بازگشت نفت ايران به بازار، سبب کاهش زياد قيمت نفت خواهد شد و اين مايه افزايش دردمندي توليدکنندگان عربي نفت مي‌شود و اين درباره فرصت‌هاي حصول توافق بين آمريکا و ايران بشارتي نمي‌دهد. براي اينکه هر گونه راه حلي با ايران به نتيجه برسد، بايد شامل همسايگانش هم بشود بخصوص عربستان سعودي، امارات و بحرين، اما آنها در حقيقت در وضعيتي نيستند که اجازه داده شود مذاکره کنند».
 
العرب نوشت: اگر رئيس کاخ سفيد بر رسيدن به توافق با ايران اصرار کند، ايران در ۲۰۲۱ در موضع قدرت خواهد بود. اما با توجه به اوضاع نابسامان وضعيت اقتصادي و تنگنايي که به دليل تحريم‌هاي اقتصادي آمريکا در آن واقع شده، تهران را در مقابل کاهش تحريم صادرات نفتش، به بازگشت به ميز مذاکره متقاعد خواهند کرد. به احتمال زياد اين بهترين راهبردي است که همه طرف‌ها آن را دنبال خواهند کرد؛ يعني تغيير تدريجي در سال ۲۰۲۱ به همراه مشوق‌هايي براي آرام کردن تنش‌هاي منطقه‌اي و کمک به بهبود اقتصادي اما نه بازگشت ايران به بازار نفت. به جاي عجله در امضاي توافق جديد، آمريکا بايد ايران و همسايگان عربش را جهت اعتمادسازي به بهره‌برداري از [اوضاع سال] ۲۰۲۱ تشويق کند مثل همکاري در موضوع همه‌گيري ويروس کرونا و اشکال ديگري از مشارکت اقتصادي که حصولش در زمان امضاي توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ ممکن بود.
 
اين روزنامه سپس خواستار ابراز حسن نيت يکطرفه از جانب ايران از طريق جنگ يمن شد که عربستان تا گلو درگير آن است و ضمن شورشي‌ خواندن ارتش و نيروهاي مردمي يمن، نوشت «ايران به نوبه خود مي‌تواند دست‌کم با شانه‌خالي کردن از حمايت شورشيان حوثي در يمن و توقف صدور سلاح و آموزش [آنان] حسن نيت خود را ابراز کند [!]».
 
اين روزنامه بي‌توجه به همکاري مستمر ايران و آژانس و بازرسي‌هاي مستمر ادامه داد: «همچنين بازگشت بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي تهران فرصت اظهار تمايل به همکاري با ابتکارات بين‌المللي را فراهم مي‌کند و مي‌تواند باب مذاکره مقدماتي درباره متوقف کردن هرگونه فعاليت غني‌سازي ديگرش را باز کند. طي همين سال کشورهاي عربي خليج [فارس] مي‌توانند اقتصاد متضررشان را با تدابير رياضتي و شايد انتقال سريع به خصوصي‌سازي يا هر ابتکار گردشگري، بهبود ببخشند».
 
اين روزنامه سعودي سال ۲۰۲۲ را براي مذاکره با ايران مناسب‌تر دانست و نوشت: بهبود يافتن اقتصاد جهاني شايد سال ۲۰۲۲ را براي امضاي توافق جديد با جمهوري اسلامي مناسبت‌تر قرار دهد.
 
اين روزنامه سعودي در پايان به نقل از ناظران سياسي ادعا کرد که «ادامه تحريم‌ها و توافق [احتمالي] منوط به نتيجه انتخابات آمريکاست و فارغ از اينکه چه کسي پيروز آن باشد، چارچوبي براي تفاهم، مذاکره و چانه‌زني‌ها هست و شکل آن بستگي به رئيس جمهور آينده [آمريکا] دارد».
 
منبع: فارس
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html